• Marcel R. Ausloos - Econophysics of a religious cult: the Antoinists in Belgium [1920-2000] (2012)

    Marcel R. Ausloos - Econophysics of a religious cult: the Antoinists in Belgium [1920-2000] (2012)

    Econophysics of a religious cult: the Antoinists in Belgium [1920-2000]
    Marcel R. Ausloos - Université de Liège, Physics, Emeritus 
    (Submitted on 23 Jan 2012 (v1), last revised 24 Jan 2012 (this version, v2))

        In the framework of applying econophysics ideas in religious topics, the finances of the Antoinist religious movement organized in Belgium between 1920 and 2000 are studied. The interest of investigating financial aspects of such a, sometimes called, sect stems in finding characteristics of conditions and mechanisms under which definitely growth AND decay features of communities can be understood. The legally reported yearly income and expenses between 1920 and 2000 are studied. A three wave asymmetric regime is observed over a trend among marked fluctuations at time of crises. The data analysis leads to propose a general mechanistic model taking into account an average GDP growth, an oscillatory monetary inflation and a logistic population drift.

    Traduction :
        Dans le cadre de l'application des idées éconophysiques aux sujets religieux, les finances du mouvement religieux antoiniste organisé en Belgique entre 1920 et 2000 sont étudiées. L'intérêt d'étudier les aspects financiers d'une telle secte (telle qu'elle est parfois appelée), réside dans la recherche des caractéristiques des conditions et des mécanismes dans lesquels les caractéristiques de croissance ET de déclin des communautés peuvent être comprises. Les revenus et les dépenses annuels déclarés légalement entre 1920 et 2000 sont étudiés. Un régime asymétrique à trois vagues est observé sur une tendance parmi des fluctuations marquées en temps de crise. L'analyse des données conduit à proposer un modèle mécaniste général prenant en compte une croissance moyenne du PIB, une inflation monétaire oscillante et une dérive logistique de la population.


    Comments:     20 pages, 6 figures, 2 tables, 51 references; prepared for Physica A; now including title, author, address and abstract
    Subjects:     Statistical Finance (q-fin.ST); Data Analysis, Statistics and Probability (physics.data-an); Physics and Society (physics.soc-ph)
    Journal reference:     Physica A 391 (2012) 3190-97

    source : http://arxiv.org/abs/1201.4841

    Conclusion :
        The ”model” indicates that such religious communities are markedly influenced  by  external  considerations  (”external  fields”),  besides  their  intrinsic ”religious” goals.  Practically,  in the present  case,  as  illustrated,  the  crash of  1929  induces  a  drop  in  income,  but  the  second  world  war  increases  the community  strength.   The  golden  sixties  ”reduce”  the  income:  the  adepts well being increased, but the adherents reduced their offering, becoming in some  sense  more  egoistical.   Therefore,  one  can  deduce  that  there  are  two different causes for the drop in income:  either a lack of money of the adepts, or in contrast, paradoxically, ”too much” wealth.  Similarly, the increase in the religious movement income, at its legal beginning, may result from the enthusiastic thanking for healing the suffering, both of the soul and the body, - but also occurs due to the income explosion until 1985.  The variation in expenses are immediately related with such income considerations. [...]
        Due to the present economic and financial crisis, a phoenix effect might nevertheless takeplace again.

    Traduction :
        Le "modèle" indique que ces communautés religieuses sont fortement influencées par des considérations externes ("domaines externes"), en plus de leurs objectifs "religieux" intrinsèques.  En pratique, dans le cas présent, comme illustré, le crash de 1929 induit une baisse des revenus, mais la seconde guerre mondiale augmente la force de la communauté.   Les années soixante "réduisent" les revenus : le bien-être des adeptes augmente, mais les adhérents réduisent leur offre, devenant dans un certain sens plus égoïstes.   On peut donc en déduire qu'il y a deux causes différentes à la baisse des revenus : soit un manque d'argent des adeptes, soit au contraire, paradoxalement, "trop" de richesse.  De même, l'augmentation des revenus du mouvement religieux, à ses débuts légaux, peut résulter du remerciement enthousiaste pour la guérison de la souffrance, tant de l'âme que du corps, - mais se produit également en raison de l'explosion des revenus jusqu'en 1985.  La variation des dépenses est immédiatement liée à ces considérations de revenus. [...]
        En raison de la crise économique et financière actuelle, un effet phénix pourrait néanmoins se reproduire.


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